banner351
banner354

Mevsimsel duygudurum bozukluğu ile nasıl başa çıkılır?
Çerkezköy Bakış - Özel Optimed Hastanesi’nde görev yapan Uzman Klinik Psikolog Merve Baydar, mevsimsel duygudurum bozukluğu ile ilgili bilgi verdi. Güneşli gün sayısının azalması, gökyüzünün griye boyanması ve havaların soğumasıyla birlikte çoğu kişinin daha sıkıntılı ve mutsuz hissetme eğiliminde olduğunu kaydeden Baydar, Mevsimsel Duygudurum Bozukluğu’yla başa çıkmada gün ışığından yararlanmanın çok önemli olduğunu kaydetti.

“İNSANLARIN BİRÇOĞU KENDİLERİNİ MUTSUZ HİSSETME EĞİLİMİNDE”

Güneşli gün sayısının azalması, gökyüzünün griye boyanması ve havaların soğumasıyla birlikte çoğu kişinin daha sıkıntılı ve mutsuz hissetme eğiliminde olduğunu kaydeden Baydar, “Yapılan çalışmalarda da mevsim geçişlerinde ruh sağlığımızın daha olumsuz etkilendiği bulunmuştur. Bu etki herkeste aynı düzeyde olmamakta bazıları bu süreçten çok az etkilenirken bazı kişilerde Mevsimsel Duygudurum Bozukluğu denilen psikolojik problem ortaya çıkabilmektedir” dedi.

“DEPRESİF BOZUKLUK TÜREVİDİR”

Mevsimsel Duygudurum Bozukluğu’nun, depresif bozukluk türevi olduğunu kaydeden Baydar “Depresyondan farkı üst üste iki yıl, aynı mevsim geçişlerinde, mevsim içinde birkaç ay sürecek şekilde ortaya çıkmasıdır ve diğer mevsimlerde olmamasıdır. Mevsimdel Duygudurum Bozukluğu belirtileri yorgunluk, halsizlik, uyku problemleri, iştah problemleri, içe çekilme, okulda ya işte performansta düşme olarak ortaya çıkabilir” dedi.

HER YÜZ KİŞİDEN 5-6’SINDA GÖRÜLÜR

Mevsimsel Duygudurum Bozukluğu’nun her 100 kişiden 5-6’sında görülebildiğini söyleyen Baydar “Her yaştan kişilerde görülebilmekle birlikte ailesinde depresyon hikayesi bulunan kişilerde görülme olasılığı daha fazladır. Ayrıca cinsiyet açısından bakıldığında da kadınlarda erkeklere oranla görülmek sıklığı daha fazladır” bilgisini verdi.

“UYKU DÜZENİNE YARDIMCI OLMAKTADIR”

Yapılan çalışmalarda Mevsimdel Duygudurum Bozukluğu’nun serotonin ve melatonin hormonlarının düzeylerindeki değişikliklerden kaynaklı olabileceğinin saptandığını söyleyen Baydar “Serotonin hormonu duygudurumumuzu düzenlemeye yardımcı olmakta,  melatonin hormonu ise uyku düzenimize yardımcı olmaktadır. Sonbahar ve kış aylarındaki günlerde kısalma, günışığında azalma ve uzun karanlık saatler melatonin düzeylerinde artışa ve serotonin düzeylerinde azalmaya sebep olabilir ve bu da depresyonun oluşması için gereken biyolojik şartları yaratabilir” dedi.

BAŞA ÇIKMADA NE YAPILABİLİR?

Mevsimsel Duygudurum Bozukluğu’yla başa çıkmada gün ışığından yararlanmanın çok önemli olduğunu söyleyen Baydar “Hava güneşli olmasa bile dışarıda vakit geçirmek, yürüyüşe çıkmak faydalı olabilir. Eğer evde vakit geçirilecekse güneşlikler ya da panjurlar açılarak, ışık alan bir alanda oturmak daha yararlı olabilir. Bu süreçte uyku düzeni de bozulabildiği için, uyku düzeni sağlamak amacıyla her gün aynı saatte uyumak ve uyanmaya dikkat etmek önemli olabilir. Ayrıca sizi iyi hissettiren aktivitelere vakit ayırmak, müzik dinlemek, kitap okumak, sosyal etkinliklere katılmak yararlı olabilir” dedi.

Çerkezköy Bakış

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner265

banner350

banner349