banner265

banner571

Görme engelli öğrenciler, fen derslerini dokunarak öğrenecek

- Sabancı Vakfı ve Aksaray Üniversitesi işbirliğiyle yürütülen proje ile görme engelli öğrenciler, dokunarak ve işiterek fen bilgisi derslerini öğrenebilecek- Sabancı Vakfı Genel Müdürü Nevgül Bilsel Safkan:- "İlkokul seviyesinde fen derslerinde birçok soyut kavram var. Bu süreçte, bağımsız değerlendirme kurulu ile birlikte projeleri değerlendirirken görme engelli öğrencilerin onları anlamak için yeterli materyalleri olmadığını teyit ettik. Gönlümüz istiyor ki az gören ve görme engeli olan öğrencilerimiz için güzel kazanımlar olsun"- Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Özgül Keleş:- "Projede hazırladığımız 22 öğrenim materyalimiz var. Bunlardan bazıları, basit bir elektrik devresi ve devre elemanlarının tanınması, konuşan bebek, mıknatısın kutuplarını tanıma, dünyanın dönme ve dolanma hareketleri, ışık kutusu, itme ve çekme kuvveti ve piyano"

GENEL 02.07.2020, 11:14
Görme engelli öğrenciler, fen derslerini dokunarak öğrenecek
banner301

İSTANBUL\AKSARAY (AA) - Sabancı Vakfı ve Aksaray Üniversitesi işbirliğiyle yürütülen proje kapsamında üretilen materyaller ile görme engelli öğrenciler, dokunarak ve işiterek fen bilgisi derslerini öğrenebilecek.

Sabancı Vakfı'nın 2019-2020 Açık Çağrılı Hibe Programı’na başvuran 256 projenin içerisinden desteklenmeye hak kazanan 8 proje arasında yer alan Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi "Görme Engelli Öğrenciler İçin Engelsiz Fen Öğretimi" projesi ile görme engelli öğrenciler, dokunarak ve duyarak fen bilgisi derslerini öğrenecek.

Soyut kavramların yoğun olduğu ve görsel öğelerin ön planda olduğu ilköğretim fen derslerinde dezavantajlı konumda olan görme engelli öğrenciler, proje kapsamında geliştirilen materyallerle öğretmenleri eşliğinde derslerini takip edecek.

- İlk etapta 22 materyal üretildi

Sabancı Vakfı’nın Genel Müdürü Nevgül Bilsel Safkan, başvuruda bulunan 256 projenin bağımsız bir değerlendirme kurulu ile birlikte çok detaylı ve titizlikle incelendiğini söyledi.

Aksaray Üniversitesi tarafından yürütülecek olan proje kapsamında görme engelli öğrencilerin fen dersini daha iyi öğrenebilmesine ve anlayabilmelerine yönelik materyal geliştirildiğini anlatan Safkan, şu bilgileri verdi:

"İlkokul seviyesinde fen derslerinde birçok soyut kavram var. Bu süreçte, bağımsız değerlendirme kurulu ile birlikte projeleri değerlendirirken görme engelli öğrencilerin onları anlamak için yeterli materyalleri olmadığını teyit ettik. Gönlümüz istiyor ki az gören ve görme engeli olan öğrencilerimiz için güzel kazanımlar olsun. Proje kapsamında akademisyenlerin yürüttüğü, atölyelerde çalışılarak, öğretmenlerin de davet edildiği katılımcı bir yaklaşımla toplam 22 materyal üretildi. Biz de materyalleri burada görerek deneyimledik. Dünyaya dokunmak, okyanusları, kıtaları, farklılıkları eller ile hissedebilmek bizleri dahi heyecanlandırdı. Öğrencilerimizin çok daha heyecanlandıracağını düşünüyorum."

- Okulların açılmasıyla materyaller test edilecek

Öğrencilerin, okulların açılmasıyla birlikte bu materyalleri test edeceğini aktaran Safkan, materyallerin görme engelli öğrenciler için büyük bir fayda sağlayacağını dile getirerek, "Kendi çocukluğumuzdan hatırlayalım, görme engelli öğrencilerimize bir fasulyenin gelişimi ve yetişme sürecini anlatan dokunsal malzemeler üretildi. Görsel içeriğin yoğun olduğu konuları, görme engelli öğrencilerimiz de dokunarak öğrenecekler. Biz çok heyecanlıyız. Mıknatıs nedir, itme-çekme gibi konuları anlatan materyaller bulunacak. Bizlere de bu hibe desteği ile görme engelli öğrencilerin eğitimde eşit haklara sahip olması için somut bir adım atma imkanı tanımış oluyor." ifadelerini kullandı.

- "13 senede toplam 164 projeye destek verdik"

Sabancı Vakfı'nın 3 hedef kitlesi olduğunu aktaran Safkan, bunların engelli bireyler, gençler ve kadınlar olduğunu söyledi. Yaklaşık 46 yıldır toplumsal gelişim için sivil toplumu desteklediklerini anlatan Safkan, 13 yıldır da hibe programlarıyla STK'ları proje bazlı desteklediklerini belirtti.

Safkan, "13 senede toplam 164 projeye destek verdik. 26 milyon TL civarında bu desteğimiz. En yeni olarak da 2020-2021 hibelerini belirledik, çok yakında onları da paylaşacağız." dedi.

Aksaray Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Özgül Keleş de öğrencilerin materyalleri kullanımına göre eksiklikler veya fazlalıklar konusunda geri dönüşler alacaklarını söyledi. Projedeki materyallerin öğrencilerin seviyesine göre hazırladıklarını söyleyen Keleş, bir ders kitabını Braille alfabesine çevirdiklerini, etkinlik temelli çalışma kitapları hazırladıklarını kaydetti.

- "Materyaller hem işitsel hem dokunsal"

Öğretmenlerin eğitimlerini desteklemek için de engelsiz fen öğretim kılavuz kitabı hazırladıklarını belirten Keleş, proje kapsamında hazırlanan set ve 22 öğrenim materyali hakkında şunları ifade etti:

"Bunlardan bazıları, basit bir elektrik devresi ve devre elemanlarının tanınması, konuşan bebek, mıknatısın kutuplarını tanıma, dünyanın dönme ve dolanma hareketleri, ışık kutusu, itme ve çekme kuvveti ve piyano. Hem işitsel hem de dokunsal olarak öğrenciler için kapsayıcı eğitimle bütünsel olarak bu kazanımları öğrenebileceği bir çalışma gerçekleştirdik."

Projeye nasıl karar verdiklerini anlatan Keleş, "İlköğretim 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören kaynaştırma öğrencilerinin fen bilgisi eğitiminde karşılaştıkları zorlukları nasıl çözebiliriz ve bunun için neler yapabiliriz diye yola çıktık. Aksaray İl Milli Eğitim Müdürlüğü proje ortaklarımızdan, oradaki öğretmenlerimizle birlikte çalıştaylar yaptık. Bu çalıştaylarda öğrencilerimizin karşılaştığı sorunlar ve problemlerin altını çizmeye çalıştık. Ardından büyük bir konferans düzenledik. Konferansta görme engelli öğrencilerin gelişim özellikleri ve eğitimleri konusundaki sıkıntıları uzmanlardan dinledik. Konferans sonrasındaki amacımız 3. ve 4. sınıftaki öğrencilerimize öğretim materyallerinin geliştirilmesi ve uyarlanma aşamasına geçmekti. 6 atölye gerçekleştirdik ve bunların sonucunda gören, az gören ve görme engeli olan öğrencilerimiz için öğretim materyalleri uyarladık." diye konuştu.

Keleş, bundan sonraki aşamada hazırlanan bu materyalleri pilot uygulamalarla beraber öğrencilerin kullanımına vereceklerini ifade etti.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 16 Mayıs 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 37 70
3. Konyaspor 37 67
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Beşiktaş 37 58
7. Antalyaspor 37 58
8. Karagümrük 37 57
9. Adana Demirspor 36 52
10. Kasımpaşa 37 50
11. Hatayspor 37 50
12. Sivasspor 36 48
13. Galatasaray 36 48
14. Kayserispor 37 47
15. Giresunspor 37 45
16. Gaziantep FK 37 43
17. Rizespor 36 36
18. Altay 37 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 37 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 35 67
2. Ümraniye 35 67
3. Bandırmaspor 35 61
4. İstanbulspor 35 59
5. Erzurumspor 35 58
6. Eyüpspor 35 54
7. Manisa Futbol Kulübü 36 49
8. Tuzlaspor 35 49
9. Samsunspor 35 48
10. Gençlerbirliği 35 48
11. Keçiörengücü 35 48
12. Boluspor 35 47
13. Denizlispor 35 46
14. Altınordu 35 45
15. Adanaspor 35 45
16. Bursaspor 35 41
17. Kocaelispor 35 41
18. Menemen Belediyespor 35 38
19. Balıkesirspor 35 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 36 86
3. Chelsea 36 70
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 36 66
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 36 48
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Crystal Palace 36 45
13. Aston Villa 36 44
14. Newcastle 36 43
15. Southampton 36 40
16. Everton 36 36
17. Leeds United 37 35
18. Burnley 36 34
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 85
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 37 64
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Osasuna 37 47
10. Celta Vigo 37 46
11. Valencia 37 45
12. Rayo Vallecano 37 42
13. Espanyol 37 41
14. Getafe 37 39
15. Elche 37 39
16. Granada 37 37
17. Mallorca 37 36
18. Cadiz 37 36
19. Levante 37 32
20. Deportivo Alaves 37 31