banner265

banner571

ÖTV indirimi ikinci el piyasasını etkilemedi

ÖTV düzenlemesi sonrası sıfır araç fiyatlarındaki düşüşün, ikinci el piyasasında bir değişikliğe yol açmadığı belirtildi. ÖTV indiriminin ikinci el pazarına şu anda pek bir etkisi olmadığını ifade eden ADS Otomotiv Yetkilisi İsmail Şahin, “Çünkü insanların hayalindeki araçlar var. İkinci el piyasasına bakış çok farklı. Sıfır araç almak isteyen bir insan hayalindeki araca ulaşmak için elindeki aracını satıyor ve bu sattığı araç hemen ikinci el piyasasına düşüyor. O kişinin sattığı araç da farklı bir kişinin hayali aslında. Biz orada devreye giriyoruz. Sen sıfır araç almak için hayalini gerçekleştiriyorsun, sattığın araç da başkasının hayali. Biz arada sadece köprü görevini görüyoruz. Onun için 2. el piyasası hiç etkilenmedi.” dedi.

Gündem 19.08.2021, 17:11 Bakış Haber Merkezi
ÖTV indirimi ikinci el piyasasını etkilemedi
banner301

Çerkezköy Bakış- Cumhurbaşkanı kararı doğrultusunda sıfır binek otomobillerde geçerli olacak ÖTV matrah limitlerinde değişiklik yapıldı. Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre; 1600 cm3 silindir hacmine kadar, yüzde 45 ÖTV dilimindeki matrah limiti 85 bin liradan 92 bin TL’ye çıkarıldı. Matrah limiti 85 bin lira ile 130 bin lira arasındaki yüzde 50’lik ÖTV limitinde olan motorlu araçların ise yeni matrah limiti 92 bin - 150 bin TL arasına yükseltildi. Bu gelişmelerin ardından ikinci el araba fiyatlarının düşüp düşmeyeceği de merak konusu oldu. ADS Otomotiv Yetkilisi İsmail Şahin, sıfır araçlara getirilen ÖTV indiriminin ikinci el otomobil piyasasına etkisini değerlendirdi.


“ŞU AN SEKTÖRDE BİR ANORMALLİK YOK”


ÖTV indiriminin ikinci el pazarına şu anda pek bir etkisi olmadığını ifade eden Şahin, “Çünkü insanların hayalindeki araçlar var. İkinci el piyasasına bakış çok farklı. Sıfır araç almak isteyen bir insan hayalindeki araca ulaşmak için elindeki aracını satıyor ve bu sattığı araç hemen ikinci el piyasasına düşüyor. O kişinin sattığı araç da farklı bir kişinin hayali aslında. Biz orada devreye giriyoruz. Sen sıfır araç almak için hayalini gerçekleştiriyorsun, sattığın araç da başkasının hayali. Biz arada sadece köprü görevini görüyoruz. Onun için 2. el piyasası hiç etkilenmedi. Zaten bu bölgede satılacak araba kriterleri belli, Fiat, Renault, Opel, Wolkswagen. Belli kriterler için çalıştığımız için de bizi çok etkilemiyor.  Şu an sektörde bir anormallik yok. Arz talep birbirini karşılıyor. ÖTV’nin 2. el piyasasına çok bir etkisi olmaz. Sıfır modellerdeki ÖTV indirimi 2021-2020 modellerde de küçük bir etkilenme var. O da 2-3 ay içinde dengelenir. Çünkü bir şekilde piyasalar 2-3 ay içinde kendini dengeleyecek. Evet sıfır araçlarda ÖTV indirimi var ama bayilerde araç sıkıntısı, çip sıkıntısı devam ediyor. Hala yeterli sıfır araç yok. Bunun etkisi var. Onunla beraber piyasa kendini kodlayacak 2021 ve yenilerde de. Araç bol olur, bayilerde çok araç olursa bunun yansıması çok daha çabuk olur. Çünkü bayide araç var, almak isteyen direk gidecek, 2. elde emsal bir araç aramayacak. Şu anda bayilerde araç yok, 2021 model araca talep var. İnsanlar 2021 model araç almak istiyor. Evet sıfırı o para ama bayide o araç yok. 2. elde de sıfır fiyatına satmıyor zaten, 3-5 bin TL daha uyguna satıyor. İnsanların orada da bir karı var. Aynı şekilde biz de kredi imkanları sunuyoruz. Anlaşmalı bankalardan kredi verebiliyoruz.” dedi.  


“SIFIR ARAÇ ALMADA TEKNOLOJİ DESTEĞİ BÜYÜK ETKEN”


Şahin konuşmasını şöyle sürdürdü; “Eylül sonunda araba çıkacak. Eylül sonunda çıkacak arabayı bugünkü fiyattan sunmuyorlar. Bugün araç 200 bin TL tamam alayım, 50 bin TL kaparo bırakayım diyorsun. Sana o aracı vermiyorlar ki, o günkü fiyat ne olursa onun üzerinden yine devam edecek. Onun da bir mantığı kalmıyor. ÖTV devam eder mi dersek bir süre daha devam eder. Ama piyasalarda o şok etkisini de yaratmaz. Kimse fiyatlarını aşağıya çekmiyor. Çünkü yüksek maliyetli araçlar var herkeste. Kimse de kolay kolay fiyatı aşağıya çekmez. Bir müşteri 200 bin TL’ye aldığı arabayı ÖTV düştü diye 150 bin TL’ye satar mı? Kimse ucuza satmak istemez. Bu şok etkisi 2-3 ay devam eder. Sonuçta bir piyasa var. Türkiye genelinde ÖTV indirimi gibi bir indirim gelmiş. Bunun etkisi de ister istemez 2-3 aylık bir süreç alır. Bayilerdeki araçların sahaya düşmesi, o fiyatlaması dediğim gibi o dalga dalga, 2021 modelden bahsediyoruz. Piyasada bir sürü 2021 model araç var. Bu ilk etapta o seviyeye geliyor. Ondan sonra bir alt seviyeye vuracak. Sırayla hepsinde bir tsunami etkisi yaratacak. 2017 modelde bir etkisi olmaz. 2018 modelde de çok etkisi olmaz. Orada etkilenecek 2-3 modeldir. O da fiyat aralıkları birbirine yakın olduğu için. Bir de 2. el de kalıp içinde bir döküm yapmıyoruz. Bir arabanın kilometresi yüksek, bir arabada 3 boya var, bir arabada 5 boya var. Biri çok temiz kullanılmış, birinde çizik vardır. Kısas yaparken hiçbir arabanın emsali yoktur. Herkesin arabası kendine göre farklı bir kriterdedir. Genel piyasa dersek bakarsın kilometreye falan tek fiyat. Zaten araba sitelerinde de hepsi tek rakam olur. Arabanın o görselliği, kondüksiyonu da etkindir yani orada. Bir de teknoloji çağındayız. İnsanların sıfır araç almasında teknoloji desteği de büyük etken.” dedi. 

 
2. EL PİYASASI DURGUN


2. el piyasasında genelde bir durgunluğun olduğunu ifade eden Şahin, “Ama ikinci eldeki durgunluk sadece fiyatlarla alakalı da değil. Fiyatlar sadece durgunluğu yaratmıyor. Faiz oranlarının yüksek olması, ekonomik daralma, pandeminin etkileri bunların da çok büyük etkisi var. Satılan sahadaki araçlara baktığınızda insanlar kredi çekse 36 ay bir sınırlama var ihtiyaç kredisinde. Taşıt kredilerinin faiz oranları çok yüksek. Ayrıca kasko, dosya masrafları ekstra giderler çok. Bu faktörler alım gücünü de kısıtlıyor. Böyle olunca arz talep birbirini karşılamıyor. Çünkü kişinin bütçesine uymuyor. 2. elde durgunluğun bir sebebi de kredi olayları. Hem kasko üzerinden yeni hesaplama sistemiyle hem de dediğim gibi araç yok. Koronavirüs salgınında fiyatları yüzde 80-90, hatta yüzde 100’ün üzerinde artan araçlar var. Mesela asgari ücretli vatandaşın her yıl maaşı artıyor ama maaşı gelen zamların altında kalıyor. Artık üreten bir toplum da değiliz. İnsanların giderleri çok fazla. Tüketici bir toplumda da tüketmenin bir bedeli var. Bazen de şartlar tüketici bir toplum olmaya zorluyor insanları.” İfadelerini kullandı.


ÇERKEZKÖY’DE İNSANLARIN ALIM GÜCÜ DİĞER BÖLGELERE GÖRE DAHA İYİ


Yılbaşından sonra fiyatların sabitleneceğini ifade eden Şahin,  Yılbaşından sonra piyasaların açılacağı kanaatindeyiz. Bu ÖTV indiriminin 2-3 ay gibi sahada bir yansıması olacak. Ondan sonraki süreçte zaten belli olacak. Ama bizim kendi kanaatimiz yüzde yüz her şey kısa sürede rayına oturur. 2. El piyasasını sadece fiyatlarla kıyaslamamak lazım. Yılbaşından sonra kredi faiz oranlarında düşüklük olur, alım gücü artar bir sürü etkeni var bu piyasanın. Araba fiyatları deyip bırakmamak gerekir. Bütün şartlar yerine getirildiği takdirde piyasa canlanır.” dedi.  Çerkezköy’de araç satışlarının iyi durumda olduğunu ifade eden Şahin, “İnsanların alım gücü diğer bölgelere göre daha iyi. Çünkü burası sanayi bölgesi.” dedi. Araç alacaklara tavsiyede de bulunan Şahin, “Araç alacak kişinin bu zamanı tereddütsüz değerlendirmesi gerekir. İster istemez bu kademeli olarak düşüş yaratacak. 2021 modelin sıfır fiyatları düştüğü zaman otomatikman yıl bazındaki kendi içindeki araçları da düşürecek. Ve tsunami etkisiyle dalga dalga 2020-2019-2018 modele kadar ince bir düşüşle yansır. Alacak kişi bunu fırsata çevirebilir bu ÖTV indiriminde.” dedi.

Kaynak: Çerkezköy Bakış
Yorumlar (0)
Namaz Vakti 16 Ekim 2021
İmsak 05:44
Güneş 07:08
Öğle 13:02
İkindi 16:12
Akşam 18:47
Yatsı 20:06
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Fenerbahçe 8 19
2. Trabzonspor 8 18
3. Beşiktaş 9 17
4. Hatayspor 8 16
5. Altay 8 15
6. Konyaspor 8 14
7. Karagümrük 8 14
8. Galatasaray 8 14
9. Alanyaspor 8 14
10. Adana Demirspor 9 12
11. Kayserispor 8 11
12. Gaziantep FK 8 11
13. Sivasspor 9 10
14. Başakşehir 9 9
15. Antalyaspor 9 9
16. Öznur Kablo Yeni Malatya 9 9
17. Giresunspor 9 8
18. Kasımpaşa 8 6
19. Göztepe 8 5
20. Rizespor 9 1
Takımlar O P
1. Ümraniye 9 21
2. Ankaragücü 9 21
3. Eyüpspor 9 17
4. Bandırmaspor 9 15
5. Erzurumspor 8 15
6. Tuzlaspor 7 14
7. Kocaelispor 7 13
8. Samsunspor 8 11
9. Gençlerbirliği 8 11
10. Menemenspor 9 11
11. Denizlispor 9 10
12. Altınordu 8 10
13. Manisa FK 8 9
14. Boluspor 7 8
15. İstanbulspor 7 7
16. Adanaspor 8 6
17. Balıkesirspor 8 6
18. Bursaspor 7 5
19. Ankara Keçiörengücü 7 4
Takımlar O P
1. Chelsea 8 19
2. Liverpool 8 18
3. Man City 8 17
4. Brighton 8 15
5. M. United 8 14
6. Everton 7 14
7. Brentford 8 12
8. Wolverhampton 8 12
9. Tottenham 7 12
10. West Ham 7 11
11. Leicester City 8 11
12. Aston Villa 8 10
13. Arsenal 7 10
14. Crystal Palace 7 7
15. Southampton 8 7
16. Watford 8 7
17. Leeds United 8 6
18. Newcastle 7 3
19. Burnley 8 3
20. Norwich City 8 2
Takımlar O P
1. Real Madrid 8 17
2. Atletico Madrid 8 17
3. Real Sociedad 8 17
4. Sevilla 7 14
5. Osasuna 8 14
6. Rayo Vallecano 8 13
7. Athletic Bilbao 8 13
8. Valencia 8 12
9. Barcelona 7 12
10. Real Betis 8 12
11. Villarreal 7 11
12. Mallorca 8 11
13. Espanyol 8 9
14. Elche 8 9
15. Cádiz 8 7
16. Celta de Vigo 8 7
17. Granada 8 6
18. Levante 9 5
19. Deportivo Alaves 7 3
20. Getafe 9 2
15°
kapalı