banner265

banner694

Uykusuzluk kişiden kişiye değişir

Özel Optimed Hastanesi Nöroloji Uzmanı Uzm. Dr. Nurdoğan Yavuz, uykusuzluk ile ilgili bilgi verdi.

Sağlık 06.02.2016, 16:04 06.02.2016, 16:06 Bakış Haber Merkezi
Uykusuzluk kişiden kişiye değişir
banner301
Çerkezköy Bakış - Özel Optimed Hastanesi Nöroloji Uzmanı Uzm. Dr. Nurdoğan Yavuz, uykusuzluk ile ilgili bilgi verdi. Uykusuzluğun tarifinin uykunun tarifinden de daha zor olduğunu kaydeden Yavuz “Zira uykusuzluk hasta tarafından hissedilen ve kişiden kişiye değişen bir olaydır” dedi.

FARKLI ŞEKİLLERDE ORTAYA ÇIKABİLİR

Uykusuzluğun, insanın karşısına bazen hayatla bağdaşabilecek sürelerden daha kısa bir uyku süresi, bazen de kişinin daha önce alışık olduğu ve yeterli bulduğu uyku süresinin kısalması şeklinde ortaya çıktığını kaydeden Yavuz “Uykusuzluğun en sık karşılaştığımız şekli uykuya dalma güçlüğü ile ortaya çıkan uykusuzluktur. Bu tür insanlarda uykuya dalmak uzun saatler sürer ve uykuya dalamama aşırı bir sıkıntı yaratır. Bu sıkıntı hissi uykuya dalmak için geçen sürenin, olduğundan daha da uzun algılanmasına sebep olur. Uykuya dalamayacak olmanın sıkıntısı bazı hastalarda daha yatağa gitmeden önce, akşam saatleri yaklaştıkça başlar. Hastalar acaba bu gece uyuyabilecek miyim? diye düşünmeye başlarlar. Bunların aksine bazı hastalar da uykuya kolaylıkla daldıkları halde, uykuyu sürdürmekte güçlük çekerler. Gece içinde en ufak gürültüden veya eşlerinin kıpırdanmasından uyanırlar. Uyandıklarında tekrar
uykuya dalmakta güçlük çekerler. Bu insanlar kendilerini uyandırdıklarını düşündükleri insanlara karşı zamanla düşmanlık hissi geliştirirler” dedi.

HİÇ UYUYAMAMA ŞEKLİNDEKİ UYKUSUZLUK

Uykusuzluğun bir diğer şeklinin de sabah erken uyanıp, bir daha uyuyamama şeklinde olduğunu dile getiren Yavuz “Bu durumdakiler genellikle depressif denebilecek yakınmaları olan hastalardır. Uykuya problemsiz dalıp, uyumaları kısmen mümkün olsa da, sabaha karşı uyanıp bir daha uyuyamazlar. Yukarıdakilere göre daha nadir görülen, ancak hepsinden daha kötü olan bir uykusuzluk türü de hiç uyuyamama şeklindeki uykusuzluktur” dedi.

UYKU SAATLERİNE VE SÜRELERİNE DİKKAT EDİN

Her insanın uyku süresinin farklı olduğunu ifade eden Yavuz, “Uyku saatlerimizi ve süresini bilmek ve bunlara uygun saatlerde yatıp kalkmak, sağlıklı bir uykunun ilk şartıdır. Ancak her zaman alışılmış uyku saatlerine tam olarak uymak mümkün olmaz. Uyku saatleri konusunda dikkat edilmesi gereken başka bir nokta ise öğleden sonra uykularıdır. Bilindiği gibi, fizyolojik olarak öğlen saatlerinde uykuya eğilim artmakta ve bu saatlerde uykuya dalma kolaylaşmaktadır. Bu durumda öğlen uykuları uykusuzluk çekenlere önerilmeli midir? Bu soruya verilecek iki tür yanıt vardır. Birincisi; kısa süreli uykular dahi uyku birikimini azaltmakta, homeostatik mekanizmayı etkileyerek, gece uykunun gelmesini geciktireceğinden uykusuzluk çekenlere önerilmemelidir. İkincisi ise, homeostatik bir kuralı uygulamak uğruna fizyolojik bir olayı engellememek gerektiğidir. Zaten uykusuzluk şikayeti olan bir insan eğer uykusu geliyorsa öğleden sonraları uyumakta serbest bırakılmalıdır. Ancak hasta bu durumda gece uykusunun geç geleceğinin bilincinde olmalı ve öğleden sonra 1 saat uyumuşken akşam saat 22.00’da tekrar yatıp uyumaya çalışmamalıdır” dedi.

BU ŞİKAYETLER VARSA DİKKAT!

Yavuz, ‘Yeterli süre uyumaya rağmen gün içinde yorgun ve uykulu olmak, haftada 2-3 gece uykuya dalmakta güçlük çekmek, akşam saatlerinde veya yatağa girildiğinde bacaklarda bir huzursuzluk hissetmek, yatakta sürekli bacakları hareket ettirmek zorunda kalmak, gece içinde nefes alamama hissi ile uyanmak, horlamanın yan odalardan duyulacak kadar şiddetli olması, uykuda nefesin durduğunu söylenmesi, gece içinde en az bir kez tuvalete gitmek zorunda kalmak, geceleri baş, boyun veya göğüste terleme, sabah yorgun ve baş ağrısı ile uyanmak, geceleri bacaklara kramp girmesi, toplantılarda, okurken veya TV seyrederken uyuyakalmak, uykululuk nedeniyle eskisi kadar uzun süre araba kullanamamak, gün içinde zaman zaman dayanılmaz uykululuk atakları yaşamak, çok sık rüya görmek, geceleri uykudan bağırarak ve korku ile uyanmak’ gibi sorunlardan birkaçı olan insanlarda bir uyku hastalığı olabileceğini belirterek “Uyku hastalıkları günlük aktivitenizi ve sosyal yaşantınızı bozmasının yanı sıra, çok daha ciddi sağlık sorunlarına sebep olabilir” dedi.

Kaynak: Çerkezköy Bakış
Yorumlar (0)
Namaz Vakti 06 Temmuz 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 38 81
2. Fenerbahçe 38 73
3. Konyaspor 38 68
4. Başakşehir 38 65
5. Alanyaspor 38 64
6. Beşiktaş 38 59
7. Antalyaspor 38 59
8. Karagümrük 38 57
9. Adana Demirspor 38 55
10. Sivasspor 38 54
11. Kasımpaşa 38 53
12. Hatayspor 38 53
13. Galatasaray 38 52
14. Kayserispor 38 47
15. Gaziantep FK 38 46
16. Giresunspor 38 45
17. Rizespor 38 36
18. Altay 38 34
19. Göztepe 38 28
20. Ö.K Yeni Malatya 38 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 36 70
2. Ümraniye 36 70
3. Bandırmaspor 36 62
4. İstanbulspor 36 60
5. Erzurumspor 36 58
6. Eyüpspor 36 57
7. Samsunspor 36 51
8. Boluspor 36 50
9. Manisa Futbol Kulübü 36 49
10. Tuzlaspor 36 49
11. Denizlispor 36 49
12. Keçiörengücü 36 48
13. Gençlerbirliği 36 48
14. Altınordu 36 45
15. Adanaspor 36 45
16. Kocaelispor 36 44
17. Bursaspor 36 44
18. Menemen Belediyespor 36 38
19. Balıkesirspor 36 12
Takımlar O P
1. M.City 38 93
2. Liverpool 38 92
3. Chelsea 38 74
4. Tottenham 38 71
5. Arsenal 38 69
6. M. United 38 58
7. West Ham United 38 56
8. Leicester City 38 52
9. Brighton 38 51
10. Wolverhampton Wanderers 38 51
11. Newcastle 38 49
12. Crystal Palace 38 48
13. Brentford 38 46
14. Aston Villa 38 45
15. Southampton 38 40
16. Everton 38 39
17. Leeds United 38 38
18. Burnley 38 35
19. Watford 38 23
20. Norwich City 38 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 38 86
2. Barcelona 38 73
3. Atletico Madrid 38 71
4. Sevilla 38 70
5. Real Betis 38 65
6. Real Sociedad 38 62
7. Villarreal 38 59
8. Athletic Bilbao 38 55
9. Valencia 38 48
10. Osasuna 38 47
11. Celta Vigo 38 46
12. Rayo Vallecano 38 42
13. Elche 38 42
14. Espanyol 38 42
15. Getafe 38 39
16. Mallorca 38 39
17. Cadiz 38 39
18. Granada 38 38
19. Levante 38 35
20. Deportivo Alaves 38 31