banner265

banner571

22.12.2021, 15:04

Yeni yılın ertesi günü nasıl beslenmeliyiz?

Optimed Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Özlem Gökmen, zengin yeni yıl sofrasının ardından ertesi gün nasıl beslenmemiz gerektiği ile ilgili faydalı bilgiler paylaştı.

2021 yılının başını hatırlıyor muyuz? Ne umutlar, ne hayaller kurarak girmiştik yeni yıla, hepimizin dilinde yeni yıl yeni mutluluklar getirsin cümlesi dolanıyordu. Kimimiz aşk, kimimiz para kimimiz de sağlık dilemiştik yeni yıldan. 2021 yılının başına ve sonuna baktığımda görüyorum ki bu yıl en çok ihtiyacımız olan sağlıklı bir ömür dileğimizin kabul olması imiş.

Her senenin sonunda bu yıl bize ne öğretti diye düşünmüşümdür. Bu sene bence bizlere en çok sağlıklı olarak sevdiklerimizle birlikte bir ömür geçirebilmenin, sevdiğimiz insanların kıymetini bir gün değil her gün bilmemiz gerektiğini öğretti.

Aralık ayının gelmesi ile birlikte tekrardan güzel dileklerimizi dileyip 2022'in yeni güzelliklerle gelmesini dileyeceğiz ama bu sefer geçmiş yıllardan farklı olarak belki de en çok sağlığımızı koruyabileceğimiz, sevdiklerimizin sağlıklı olmasını isteyeceğimiz dileklerde bulunacağız. Belki de dileklerde bulunurken sağlıklı bir yaşam için bağışıklık sisteminin ne denli önemli olduğunu bir kez daha hatırlayacağız.

Bu yıl bitsin diye dört gözle beklerken kendimizi yılın son gecesinde bir anda sevdiklerimizin olduğu kocaman kurulmuş sofralarda bulacağız. Kimilerimiz bu gece benim gecem diyerek yıl boyunca belki de yemediği kadar çok yemek yiyecek, kimimiz ise yarın işe gitmeyeceğim rahatlığı ile alkol tüketimini abartacak.

Yıl sonlanırken sabahı uyandığımız da içimizde keşkeler olmasın, neden bu kadar tükettim, keşke yemeseydim, keşke içmeseydim dememek için sofralarımızı besleyici besinlerle donatıp porsiyon kontrolü sağlayarak yeni seneye güzelliklerle girelim. Bunun için de güne besleyici değeri yüksek proteinden zengin bir kahvaltıyla başlayabilirsiniz.

Gün içerisinde akşam fazla öğün tüketimim olur yanılgısına düşmeden mutlaka öğünlerinizi tüketmelisiniz eğer ki aralarda ve öğlen öğün tüketiminiz oluyorsan öğünlerinizi atlamadan tüketmeniz gerekmektedir. Ara öğünlerinizde hafif atıştırmalıklar olacak şekilde planlayabilir öğlen mutlaka çorba ve salatadan zengin bir öğün tüketebilirsiniz.

Yılbaşı sofrasında ise iştah kontrolünü sağlayabilmek için çorba ile başlayabilirsiniz çorbalarınız özellikle sebze ağırlıklı domates, brokoli gibi çorbalar olmasına özen gösterebilirsiniz, ana yemeklerde et, tavuk ya da balık gibi besinlerinizi kızartma şeklinde pişirme tekniği uygulamak yerine fırında, ızgara, haşlama ya da buğulama yöntemlerini uygulayarak hazırlayabilirsiniz.

Masanızda mutlaka mevsim yeşilliklerini içeren renkli bir salatayı unutmayınız, ızgara şeklinde et ürünlerini tercih ettiyseniz yanına haşlama şeklinde sebzeler ilave edebilirsiniz. Alkol tüketimi olacak kişiler özellikle içecekleri miktarı sınırlandırmalı 1-2 kadehten fazla alkol tüketmemeye özen gösterebilirsiniz.

Alkolün yanında meze tüketilecekse başlangıçta tabağınıza porsiyon kontrolünde ilave edebilir fakat mezelerinizde az miktarda yağ kullanmaya özen göstermelisiniz. Gün içerisinde mutlaka su tüketimi sağlanmalı en az üç litre yani 12 bardak olacak şekilde su tüketimini ihmal etmemelisiniz. Yemek sonrasında ara öğün olarak çiğ kuruyemişler bir avuç şeklinde tercih edilebilirken şerbetli tatlılar yerine ise meyve ağırlıklı bir öğün tüketebilirsiniz.

Yeni yılın ilk sabahında gözlerimizi açtığımızda belki de bir kısmımız kontrollü bir şekilde hareket ederek öğün tüketimini kısıtlamış olabilecekken bir kısmımız ise keşke yememiş olsaydım diyerek pişmanlık duyabileceksiniz. Hiçbir zaman unutmayın ki pişmanlıklar yaşasanız da geçmiş gün geçmişte kaldı ve vücudunuzun denge hali sağlayabilmesi için bugünü iyi değerlendirmelisiniz.

Güne başlarken ya ben kilo mu aldım demek yerine 1-2 bardak olacak şekilde su içerek başlamalısınız. Unutulmasın ki diğer günden kaynaklı olarak vücudumuz ödem toplamış olabilmekte olup ödeminizi atabilmek için mutlaka gün içerisinde de en az 3 litre olacak şekilde yani 12 bardak su tüketimi sağlamalısınız. Özellikle gün içerisinde su tüketimini artırmış olsanız dahi siyah çay ve kahve su kaybınızı arttıracağından yerine çoğunlukla iki fincanı geçmeyecek şekilde bitki çayı tüketebilirsiniz.

Sabah bol yağlı ve karbonhidratlı kahvaltılardan ziyade 1 yemek kaşığı zeytinyağı ile yapılmış omlet ya da haşlanmış yumurta içeren yanında mevsim sebzelerinin de bulunduğu hafif bir kahvaltı tercih edebilirsiniz. Öğlen ve akşam yemekleriniz de çoğunlukla sebze yemekleri ağırlıklı öğün tüketimine ağırlık göstermelisiniz yanında bol yeşillikli mevsim salata, yoğurt ya da ayran gibi süt ürünlerini tercih edebilirsiniz.

Bir gece önce porsiyon kontrolü sağlayamayıp öğün tüketimimizi artırdıysak hamur işlerinden, pilav, makarna gibi kan şekerinizi hızlı bir şekilde yükselterek açlık hissinizin kısa sürede oluşmasına neden olacak tahıl ürünlerinin tüketiminden uzak durmalısınız. Gün içerisinde mutlaka hareketinizi artırmalı en az 30-40 dakika yürüyüş yapmayı ihmal etmemelisiniz.

Yeni yılın ilk sabahı ve devamındaki tüm sabahlarında yüzünüzdeki gülümseme hiç eksik olmasın, aldığınız tüm kararlar ve hayal ettiğiniz her şeyin gerçek olduğu ve ideal kilonuzu koruduğunuz bir yıl sizinle olsun.

Yorumlar (0)
Namaz Vakti 19 Ocak 2022
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 21 50
2. Konyaspor 20 39
3. Hatayspor 21 35
4. Başakşehir 20 34
5. Adana Demirspor 21 34
6. Fenerbahçe 21 33
7. Beşiktaş 21 32
8. Alanyaspor 21 32
9. Gaziantep FK 21 31
10. Sivasspor 21 30
11. Karagümrük 21 30
12. Kayserispor 21 28
13. Galatasaray 21 27
14. Giresunspor 21 25
15. Antalyaspor 21 23
16. Göztepe 21 21
17. Kasımpaşa 21 21
18. Altay 21 18
19. Rizespor 21 18
20. Ö.K Yeni Malatya 21 15
Takımlar O P
1. Ümraniye 20 42
2. Ankaragücü 20 42
3. Erzurumspor 20 38
4. Eyüpspor 20 36
5. Bandırmaspor 20 33
6. İstanbulspor 20 33
7. Adanaspor 20 32
8. Samsunspor 19 30
9. Tuzlaspor 20 27
10. Gençlerbirliği 20 26
11. Manisa Futbol Kulübü 20 25
12. Boluspor 19 24
13. Kocaelispor 20 24
14. Keçiörengücü 20 23
15. Menemen Belediyespor 20 23
16. Altınordu 20 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 20 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 22 56
2. Liverpool 21 45
3. Chelsea 22 43
4. West Ham United 22 37
5. Arsenal 20 35
6. Tottenham 18 33
7. M. United 20 32
8. Wolverhampton Wanderers 20 31
9. Brighton 20 28
10. Leicester City 18 25
11. Crystal Palace 21 24
12. Southampton 21 24
13. Aston Villa 20 23
14. Brentford 21 23
15. Leeds United 20 22
16. Everton 19 19
17. Watford 19 14
18. Norwich City 21 13
19. Newcastle 20 12
20. Burnley 17 11
Takımlar O P
1. Real Madrid 21 49
2. Sevilla 20 44
3. Real Betis 20 34
4. Atletico Madrid 20 33
5. Real Sociedad 20 33
6. Barcelona 20 32
7. Rayo Vallecano 20 31
8. Villarreal 21 29
9. Athletic Bilbao 21 28
10. Valencia 20 28
11. Espanyol 20 26
12. Osasuna 20 25
13. Granada 20 24
14. Celta Vigo 20 23
15. Elche 21 22
16. Mallorca 20 20
17. Getafe 20 18
18. Deportivo Alaves 20 17
19. Cadiz 20 14
20. Levante 20 11