Çerkezköy Bakış - Çerkezköy Esnaf ve Sanatkârlar Odası Başkanı Ali Bozdağ’a esnafın bayram satışlarından memnun kalıp kalmadıklarını sorduk.

POS CİHAZIN YOKSA SİFTAH YOK


“Esnaf bayramda aradığını bulamadı” diyen O da Başkanı Ali Bozdağ; her geçen gün esnaf için şartların biraz daha ağırlaşıp zorlaştığını söyledi. Piyasada nakit akışı sıkıntısı olduğundan yakınan Başkan Bozdağ “Nakit akışı sıkıntılı. Vatandaş elini kredi kartına atıyor. Çünkü nakit sıkıntısı var. Hatta o kadar ki; esnafsan, pos cihazın yoksa siftahın da yok” dedi.

ÇERKEZKÖY’DE HAYAL KIRIKLIĞINA UĞRUYORLAR


Türkiye’de Çerkezköy’ün ticareti gelişmiş olarak ‘isim yaptığını’ söyleyen Ali Bozdağ, “Çerkezköy’de esnaflık kültürü yok. Esnaf eğitimi yok. Bizde ‘Çıraklığını yapmadığın işin ustalığına soyunma’ diye bir söz vardır. Çerkezköy’de çıraklıktan gelmeden usta olunmaya çalışılıyor” dedi.

“BÜTÇEDEN ALDIĞIMIZ PAY DÜŞÜYOR”


Çerkezköy’ün yapısı itibariyle günlük nüfus sayısının sabah ve akşam büyük oranda değişim gösterdiğinin altını çizen Başkan Bozdağ “Çorlu, Silivri, İstanbul, Muratlı gibi yerlerden iş için Çerkezköy’e geliniyor. Sabah Çerkezköy’e giren tüm değerler akşamüstü 5’ten sonra çıkıp gidiyor. Bütçeden aldığımız pay azalıyor. Para Çerkezköy’ün içinde dönmüyor” dedi.

“BU HESABI TUTTURMAYAN BATAR”


Çerkezköy’de 2015 yılının ilk 6 ayında yaklaşık 200 esnafın dükkan açtığını açıklayan Ali Bozdağ, bu aya kadar 150 civarında esnafın da kepenk kapattığını belirtti. Tabii bunlar resmi kayıtlı rakamlar. Çerkezköy’de dükkan kira bedellerinin ederinin çok üzerinde konduğunu ifade eden Başkan; bir kere o bedelle kiracı girdiğinde o fiyatın altında düşülmediğini, o fiyatın “miras kaldığını” söylüyor. Çarpıcı bir tespitte bulunan Bozdağ; “Günlük cirosu aylık kirayı karşılamayan işyeri batmaya mahkumdur” dedi.

TÜRKİYE’DE KULLANILAN KART SAYISI

Bankalararası Kart Merkezi’nin verilerine göre 2015 yılında Mayıs sonu itibariyle Türkiye’de 2 Milyon 444 bin 612 pos cihazı bulunuyor. Verilere göre yine aynı zaman itibariyle 46 bin 780 ATM bulunuyor. Öte yandan bahsi geçen zaman itibariyle Türkiye’de toplam kredi kartı 57 milyon 701 bin 145 iken banka kartı sayısı ise 109 milyon 698 bin 001.

HARCAMALARIN YARISI KREDİ KARTI İLE

Türkiye’de yapılan araştırmalara göre yerleşik hane halklarının nihai tüketim harcamalarının yaklaşık yarısını kredi kartları ile yaptığı bildiriliyor. Bankaların kredi kartlarından normal bankacılık getirisi üstü karlılık elde ettiği ülkemizde, kredi kartı piyasası gerek akademisyen çevrelerde gerekse iş çevrelerinde birçok araştırmaya konu olmuştur. Kredi kartı piyasasındaki yüksek ve yapışkan faiz oranları, fonlama maliyetindeki düşüşe eşit oranda tepki vermemiş, bu durum sektöre yönelik bazı düzenlemelere ortam hazırlamıştır. Türkiye kredi kartı piyasasında rekabetçi yapının oluşmasını engelleyen talep tarafındaki unsurlara odaklanarak, ankete dayalı verilerle tüketicilerin kart kullanma alışkanlıkları ve davranış biçimlerinin incelenmesi sonucu önemli bilgiler elde edilmiştir. Fiyat-seviyesi özelliklerin, tüketicilerin kart ve banka seçimlerinde etkili olmadığı gözlenmiş, banka-seviyesi ve kart-seviyesi fiyat-dışı özellikler en önemli faktörler olarak ortaya çıkmıştır. Bankalar tarafından büyük ölçüde bankacılık hizmetleri ile kart hizmetlerinin birbirine bağlanması ile oluşturulan kart değiştirme maliyetlerinin, kart kullanıcılarını kart değiştirmekten alıkoyduğu, bu durumun bankaların fiyatlamaya dönük piyasa gücünü daha da artırdığı ortaya konmuştur. Kredi kartı temerrüdlerine bakıldığında ise, temerrüdlerde sadece arz tarafındaki sebepler (yüksek faiz, yüksek limit vs. gibi) etkili olmamakta, bir çeşit tüketici irrasyonelliği göstergesi olan gelirin gideri karşılamaya yetmemesi durumu da önemli bir etken olarak ortaya çıkmaktadır. Kredi kartı müşterilerinin homojen olmadıkları, farklı grupların piyasadaki seçim ve davranışlarında farklılık olduğu, bankaların işletme politikalarını belirlerken bu farklılıkları göz önünde bulundurarak hedef müşteri kitlesi bazında stratejiler geliştirdikleri düşünülmektedir. Kredi kartı piyasasındaki etkinliği artırmak isteyen düzenleyici otoritelerin kart kullanıcılarının seçim ve davranışları konusunda bilgi sahibi olmasının da önemli olduğu sonucuna varılmıştır. (Kaynak: Bankalararası Kart Merkezi ve Türkiye’de Kredi Kartı Kullanım Profili ve davranış Anazili – Canan Özkan.)
Editör: TE Bilisim